Ψήφο εμπιστοσύνης στις πολυεθνικές εξακολουθούν να δίνουν, εν μέσω κρίσης, οι Έλληνες, παρόλο που έχουν προχωρήσει σε σημαντικές περικοπές και απολύσεις προσωπικού. Την ίδια στιγμή, εμφανίζονται διστακτικοί να μετακινηθούν στην περιφέρεια και να εργαστούν σε μία ελληνική επιχείρηση.
Τα συμπεράσματα αυτά προκύπτουν από την έρευνα του familybusiness.gr και της People for Business με θέμα «Επιλογή καριέρας εν μέσω κρίσης – Πολυεθνική vs Ελληνική εταιρία» που πραγματοποιήθηκε το χρονικό διάστημα από 15 Απριλίου έως 15 Ιουνίου 2011 σε αντιπροσωπευτικό δείγμα 1126 εργαζομένων και στελεχών. Στόχος της έρευνας, ήταν να διαπιστωθούν οι παράγοντες που επηρεάζουν την απόφασή των στελεχών να επιλέξουν το εργασιακό περιβάλλον (πολυεθνικές ή ελληνικές) στο οποίο αισθάνονται μεγαλύτερη ασφάλεια και μικρότερη αβεβαιότητα, εν μέσω κρίσης.
Ειδικότερα, το ενδιαφέρον των Ελλήνων, ακόμη και στην παρούσα δύσκολη οικονομική συγκυρία, εξακολουθούν να κερδίζουν οι πολυεθνικές. Έτσι, το 69% των ερωτηθέντων θα επέλεγε να εργαστεί σε μία πολυεθνική εταιρία, το 16% θα προτιμούσε να αποδεχτεί μία θέση εργασίας σε μία ελληνική εταιρία, ενώ μόνο για το 15% το μέγεθος της επιχείρησης δεν παίζει κανένα ρόλο, αλλά πρωταρχικός στόχος είναι η εύρεση εργασίας.
Η ανασφάλεια και η αβεβαιότητα που νοιώθουν οι Έλληνες για την αστάθεια των οικονομικών των ελληνικών επιχειρήσεων εκφράζεται και μέσα από τα υπόλοιπα ευρήματα της έρευνας. Ειδικότερα, το 71% των εργαζομένων δηλώνει ότι αν έχανε τη δουλειά του θα αναζητούσε, χωρίς δεύτερη σκέψη, εργασία στο εξωτερικό. Μόνο το 29% θα αποδεχόταν μία θέση εργασίας σε ελληνική εταιρία η οποία δραστηριοποιείται στην περιφέρεια
Όσον αφορά τώρα τα στελέχη που λένε ναι σε μία θέση εργασίας σε ελληνική επιχείρηση το μεγαλύτερο ποσοστό 79% θα προτιμούσε να εργαστεί σε ελληνική πολυεθνική, που έχει εξωστρέφεια και εκτός συνόρων, το 9% θα επέλεγε επιχείρηση που μόλις ξεκίνησε ή ξεκινάει τώρα (start up), το 7% θα αποδεχόταν μία θέση σε μικρομεσαία μη οικογενειακή και μόλις το 6% θα απασχολούνταν σε μικρομεσαία οικογενειακή.
Αρνητικοί στις οικογενειακές επιχειρήσεις
Από όλες σχεδόν τις απαντήσεις προκύπτει ότι οι Έλληνες είναι αρνητικοί στην προοπτική να απασχοληθούν σε μία οικογενειακή εταιρία. Οι βασικοί λόγοι για το μεγαλύτερο ποσοστό (35,6%) είναι η εμπλοκή μελών της οικογένειας στην καθημερινότητα και οι περιορισμένες ευκαιρίες καριέρας για το 32,2%. Άλλοι λόγοι που καθιστούν τις οικογενειακές επιχειρήσεις μη ελκυστικές είναι οι δυσδιάκριτοι ρόλοι – καθήκοντα και οι περιορισμένες ευκαιρίες εκπαίδευσης-ανάπτυξης σε ποσοστό 12,2%, το συνολικό πακέτο αποδοχών σε ποσοστό 4,4% και οι προσωπικές σχέσεις για το 2%.
Πολυεθνικές
Την ίδια στιγμή, ανασταλτικοί παράγοντες για την απασχόληση στις πολυεθνικές σύμφωνα με τις απαντήσεις των εργαζομένων είναι η έλλειψη κατανόησης προσωπικών αναγκών σε ποσοστό 34,4%, οι απρόσωπες σχέσεις σε ποσοστό 23,3%, το έντονα ανταγωνιστικό περιβάλλον σε ποσοστό 17,4%, η πιθανότητα μετακίνησης εκτός έδρας για λόγους δουλειάς σε ποσοστό 16,7% και το δομημένο περιβάλλον (7,8%).
Επιχειρηματικότητα
Επιφυλακτικοί εμφανίζονται όμως οι Έλληνες και σε μία προοπτική να δραστηριοποιηθούν επιχειρηματικά. Στην ερώτηση αν θα αποφάσιζαν να δημιουργήσουν το δικό τους επιχειρηματικό σχήμα μόνο το 13,3% θα το επέλεγε ως λύση ανάγκης αν βρισκόταν στην ανεργία. Το μεγαλύτερο ποσοστό 34,4% θα δραστηριοποιούνταν επιχειρηματικά προκειμένου να αξιοποιήσει τις ευκαιρίες ανάπτυξης που παρουσιάζει μία επιχειρηματική πρωτοβουλία, το 20% για να εργαστεί στο αντικείμενο που το ενδιαφέρει, το 17,8% λόγω της δημιουργικότητας που παρουσιάζει μία επιχειρηματική δράση και το 13,3% εξαιτίας της αυτονομίας στη λήψη αποφάσεων.
Ωστόσο, οι βασικοί λόγοι για τους οποίους οι Έλληνες εργαζόμενοι δεν θα επέλεγαν την επιχειρηματικότητα είναι το δυσμενές περιβάλλον στην Ελλάδα και η οικονομική κρίση. Συγκεκριμένα, το 31,1% θα έλεγε όχι σε μία τέτοια προοπτική λόγω του δυσμενούς περιβάλλοντος (γραφειοκρατία, φορολογία, κ.α.), το 27,8% εξαιτίας της οικονομικής κρίσης, 24,4% λόγω της έλλειψης κεφαλαίου, το 10% γιατί το θεωρεί μεγάλο ρίσκο, το 3,3% λόγω έλλειψης γνώσεων και το 2,2% εξαιτίας απουσίας συνεργατών.
Ταυτότητα έρευνας
Η έρευνα πραγματοποιήθηκε το χρονικό διάστημα από 15 Απριλίου έως 15 Ιουνίου 2011 σε αντιπροσωπευτικό δείγμα 1126 εργαζομένων και στελεχών, ηλικίας από 18-60 ετών, από τον οικονομικό, τον εμπορικό και διοικητικό τομέα, το χώρο των logistics και της φαρμακοβιομηχανίας. Διενεργήθηκε από την εταιρία Επιλογής Στελεχών People for Business σε συνεργασία με το familybusiness.gr προκειμένου να διαπιστωθούν οι παράγοντες που επηρεάζουν την απόφασή των εργαζομένων να επιλέξουν, εν μέσω της οικονομικής κρίσης, το εργασιακό περιβάλλον (πολυεθνικές, ελληνικές ή οικογενειακές επιχειρήσεις) στο οποίο αισθάνονται μεγαλύτερη ασφάλεια και μικρότερη αβεβαιότητα.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου